کد مطلب:227807 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:223

علل و فواید سفر امام به خراسان
1. آن حضرت مجبور بودند و اگر ایستادگی می كردند، پیش بینی می شد كه با تهدیدهای مأمون، به شهادت برسند؛ در حالی كه نتیجه و آثار شهادت آن حضرت در مدینه در آن شرایط، كم تر از نتیجه و آثار مسافرت به خراسان و شهادتشان در خراسان بود.

2. سفر حضرت رضا علیه السلام به خراسان، از جهت فرهنگی و سیاسی و اجتماعی، برای گسترش و تحكیم تشیع و احقاق حق و ابطال باطل و



[ صفحه 49]



دفاع از حقوق شیعیان نقش به سزایی داشت.

3. مأمون كه خود را شیعه می نامید، به تشكیل مجالس مناظره با دعوت علمای بزرگ اطراف و اكناف می پرداخت و بیانات امام علیه السلام در آن مجالس، هویت و اساس عقاید اسلامی به ویژه تشیع را روشن می نمود و صحت عقاید شیعه ی دوازده امامی را تثبیت می كرد و حقانیت اصل اسلام را در برابر غیرمسلمانان و اصول تشیع را در برابر مخالفان روشن می ساخت.

4. گرچه مأمون می خواست از وجود مبارك امام علیه السلام در جهت اهداف شوم سیاسی خود بهره برداری كند، ولی شیوه ی زندگی امام رضا علیه السلام در خراسان، نقشه های مأمون را خنثی نمود و باطن پلید وی را مخصوصا در ماجرای نماز عید و تعطیل مجالس مناظره و سرانجام شهادت امام رضا علیه السلام روشن ساخت.

5. حوادث و معجزاتی كه در مسیر راه مدینه تا خراسان و در خود خراسان از آن حضرت دیده شد، پایگاه مردمی آن حضرت را چند برابر نمود، موقعیت خاندان رسالت را در نظر مردم بسیار بالا برد و به عكس دشمنان و مخالفان را رسوا ساخت. [1] .



[ صفحه 50]




[1] نگاهي به زندگي امام رضا عليه السلام، صص 85 - 83.